Nieuws

Nieuwe banden regels.

Vanaf 1 januari 2018 volstaat in Duitsland voor nieuw geproduceerde en gemonteerd banden niet langer de aanduiding M+S wanneer deze banden in de winter worden gebruikt.

Het sneeuwvlokjessymbool is dan verplicht. 86 procent van de Nederlandse automobilisten is daar echter niet van op de hoogte. Houd daar rekening mee wanneer klanten in het nieuwe jaar om winter- of vierseizoenenbanden vragen.

Vanaf DOT-code 0118, oftewel banden met een productiedatum vanaf de eerste week van 2018, is het symbooltje met de bergtoppen en het sneeuwvlokje (ook wel Alpinesymbool genaamd) voor winter- en vierseizoenenbanden bij de Oosterburen wettelijk verplicht. Voor oudere banden volstaat de markering M+S (modder en sneeuw, mud and snow) wel nog, met een overgangsperiode tot 2024. Bij overtreding van de nieuwe wet kunnen boetes van 60 tot 80 euro worden opgelegd, of hoger wanneer er hinder of gevaar is veroorzaakt. In Duitsland wordt tevens overwogen om het minimum van 4 millimeter profiel in de winter te verplichten, zoals dat nu in Oostenrijk en Tsjechië al in de wet is vastgelegd. Ook hier kunt u uw klanten nadrukkelijk op wijzen. De boetes in Oostenrijk kunnen oplopen tot 5.000 euro.

Advies aan wintersporters

Om het Alpinesymbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden (de snow grip index). M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd en mag door de fabrikant naar eigen inzicht worden gehanteerd. Dit zegt dan ook helemaal niets over de winterse prestaties van de band, laat staan dat deze bij uitstek geschikt zou zijn voor gebruik in winterse omstandigheden. In elk Europees land gelden weer andere regels met betrekking tot winterbanden. Een actueel overzicht van de winterbandenregels per land is te vinden op de interactieve kaart van Europa via www.bovag.nl/winterbanden. Het advies voor Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken is dan ook te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.

Bron: bovag

 

 

_______________________________________________

 

Tunap Kleppenreiniging

bij Bosch Car Service van der Weide

 

Sinds kort maakt het autobedrijf in Sleen gebruik van de kleppenreiniging van Tunap, dit kan u veel besparen. Klik hier om meer te lezen over het reinigen van de in- en uitlaatkleppen.

 

Meer over de kleppenreiniging

_____________________________________________________________________________________________

 

Verwijderen roetfilter per juli 2017 verboden

Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's wordt vanaf 1 juli volgend jaar weer verboden. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hoopt dan nieuwe wetgeving helemaal rond te hebben, schrijft ze dinsdag aan de Kamer.

 
Verwijderen roetfilter per juli 2017 verboden.'
Verwijderen roetfilter per juli 2017 verboden.
 

Het verwijderen van roetfilters is sinds begin vorig jaar niet meer strafbaar. De bepaling werd geschrapt omdat die niet te handhaven was. Het departement van Dijksma vergat echter met nieuwe wetgeving te komen. Dieselauto's zonder roetfilter zijn zeer vervuilend voor het milieu. Ongeveer 5 tot 7 procent van de roetfilters is verwijderd of defect, blijkt uit een steekproef. Dijksma wil dat bij de APK-keuring het roetfilter wordt getest.

_____________________________________________________________________________________________

Laatste nieuws van Roetfilters per 17-01-2018

Officieeel is het nu verboden om per 1-10-2017  emissiesystemen ter verwijderen. Voor de apk geld dat personen autos met een datum eerste toelating van 1-01-2011 een goed roetfilter dienen te bezitten. Voor deze datum zou hij nog steeds verwijderd mogen zijn echter er is dan sprake van een andere auto dan in het kenteken bestand staat. De eigenaren van deze voertuigen zouden een andere registratie moeten aanvragen met gevolg dat deze auto vanaf 2019 een motorrijtuigentoeslag krijgen van 15 procent.

_____________________________________________________________________________________________

APK 2018: Uw roetfilter verwijderen of al verwijderd, wat nu?

Uw roetfilter verwijderen of al verwijderd? Er gaan al een geruime tijd de gekste verhalen de ronde omtrent het verwijderen van roetfilters. Er is nu meer duidelijkheid over (toekomstige) regelgeving.

Naar aanleiding van de vernieuwde APK regels alsmede de diverse interpretaties omtrent het verwijderen van roetfilters, onderstaand kort de feiten op een rij. Digicar heeft haar informatie gebaseerd op basis van Kamerstukken en rechtstreeks contact met onze contactpersoon bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.Lees verder op :


http://vanderweide.boschcarservice.nl/dienst/roetfilter-verwijderen