Roetfilter verwijderen

Autobedrijf S van der Weide biedt diverse oplossingen voor uw roetfilter probleem. Naast roetfilter reinigen kunnen wij u ook een alternatief bieden voor deze problematiek. Door een softwarematige aanpassing te leveren kunnen wij het roetfilter permanent verwijderen. Problemen betreffende het roetfilter systeem zijn hiermee definitief opgelost!

Hoe werkt roetfilter verwijderen?

Roetfilter verwijderen

Met het roetfilter verwijderen wordt er een softwarematige aanpassing gerealiseerd in het motor managementsysteem van het voertuig. Hiermee wordt het automatische schoonbranden van het roetfilter (ook wel regeneratieproces genoemd) uitgeschakeld.

Roetfilter verwijderen gaat in combinatie met de noodzakelijke montagewerkzaamheden, waarbij het binnenwerk wordt leeggehaald en weer wordt terug geplaatst. Alles blijft voor het oog verder origineel maar u lost problemen omtrent dit systeem hiermee definitief op. Hiermee biedt Autobedrijf S van der Weide de oplossing voor uw roetfilter problemen!

Voordelen van roetfilter verwijderen/ uitschakelen

  • Problemen richting toekomst worden op deze manier uitgesloten.
  • Een mindere belasting van motor en aandrijflijn, zeker bij problemen.
  • Oliepeil stijging en/of verdunning (wat veroorzaakt wordt door overmatige regeneratie) is verleden tijd.
  • Het DPF verwijderen is vaak aanzienlijk goedkoper ten opzichte van vervanging.

DPF-roetfilter verwijderen

Kenmerken van roetfilter problemen

Voordat het roetfilter verwijderd wordt zal er een uitgebreide diagnose worden verricht, om te zien of het hier daadwerkelijk gaat om roetfilter problemen. Roetfilter problemen gaan vaak gepaard met diverse kenmerken zoals een DPF storingslampje, buitensporig roken, een stijgend oliepeil, inhouden of stoten van de motor, of zelfs een noodloop programma.

Kortom, wacht niet te lang en laat vroegtijdig het roetfilter controleren. Voorkom storingen en problemen en laat u goed informeren omtrent de mogelijkheden van uw voertuig.

Vernieuwd APK regels

Roetfilters zijn goed voor het milieu, laat daar geen misverstand over bestaan! Echter zijn er voertuigen waarbij roetfilters (over)gevoelig zijn voor roetfiler storingen. Mede om die reden zijn de volgende richtlijnen opgesteld:

Het is volgens de nieuwe APK regels, vanaf 20 mei 2018, nog steeds toegestaan het roetfilter te verwijderen. Bij personenauto’s tot bouwjaar 2011 en lichte bedrijfswagens tot bouwjaar 2012 mag het roetfilter worden verwijderd, zeker bij continue storingen en problemen is het roetfilter verwijderen aan te bevelen.

Roetfiltercontrole

De APK controle blijft, ten aanzien van het roetfilter, voor komende periode beperkt tot een visuele inspectie. Dit betekent, zonder het demonteren van onderdelen, controleren of het roetfilter aanwezig is. Een eventuele controle middels een fijnstof meetmethode blijft in Nederland vooralsnog buiten beschouwing. In Duitsland is het jaar 2021 genoemd voor de invoering van dergelijk systeem. In Nederland wordt nog gekeken of 2021 haalbaar is.

Registeren verwijderen roetfilter (RDW)

Het is vanaf heden mogelijkheden om een verwijderd roetfilter door te geven via de RDW. Op de RDW website kunt u de registratie van het voertuig online doorgeven. Of het noodzakelijk is voor uw auto kan online worden bekeken op de RDW website.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/verzoek-verwijderen-roetfiltergegevens/registreren-verwijderen-roetfiltergegevens

Gevolg van verwijderd roetfilter

Bij een verwijderd roetfilter is het logisch dat het milieu meer wordt belast, tenslotte is er een emissie-systeem buitenwerking gesteld. In de wet uitwerking Autobrief II is een verhoging van (wegen)belastingtarief voor dieselauto's zonder roetfilter opgenomen.

Als eerder omschreven mogen roetfilters worden verwijderd bij personenauto’s tot bouwjaar 2011 en bij lichte bedrijfswagens tot bouwjaar 2012. Het doorgeven van verwijdering van het roetfilter, via de RDW website is dan afdoende. De enige methode van controle is tijdens de jaarlijkse APK, die zich in eerste instantie beperkt tot enkel een visuele inspectie of het roetfilter 'aanwezig' is. De nieuw gestelde APK regels zullen voor veel bestuurders dan ook geen problemen opleveren.
 

Advies Digicar(uitvoerende partij voor Autobedrijf van der Weide)

Digicar raad af om roetfilters te verwijderen bij personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en licht bedrijfswagens vanaf bouwjaar 2012. Bij continue storingen/problemen rond het roetfilter kan men alsnog tot andere keuze komen. Laat u dan goed informeren wat de gevolgen zijn voor u als kentekenhouder.

Bij de bouwjaren tot 2011/2012 kan de optie van verwijderen – zeker bij continue storingen – absoluut uitkomst bieden en in sommige gevallen het beste advies zijn. De eventuele verhoging van het belastingtarief weegt bij veel merken/types niet op tegen de hoogte van de onderhoudskosten omtrent het roetfiltersysteem.

Mocht u vanuit milieuoogpunt het beste willen, dan adviseren wij een oplossing waarbij het roetfilter blijft functioneren. Dit zou kunnen betekenen door het roetfilter (met goede diagnose) te laten vervangen of onze hoogwaardige methode van roetfilter reinigen.

 

 

Digicar zal met alle betrokken partijen nauw contact onderhouden om u een zo goed mogelijk advies te geven.

Zodra wij iets voor u kunnen betekenen horen wij dan ook graag!