Nieuws

 

Vanaf 1 oktober 2019 E10 tanken, helemaal probleemloos?

Per 1 oktober 2019 worden de meeste tankstations in Nederland verplicht om E10 benzine aan te gaan bieden. Wat is dit, waarom is dit, heeft dit gevolgen en zijn onze auto’s en motorfietsen hier klaar voor?

Wat is E10 brandstof?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: E10 brandstof is normale benzine, alleen dan met 10% ethanol erin. Dit is niet iets nieuws. In Nederland wordt bij de huidige brandstoffen al jarenlang biobrandstof bij gemengd. Het percentage van de bijmenging gaat nu alleen verder omhoog. Dit wordt gedaan om de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) naar beneden te krijgen. De verbranding van ethanol geeft minder CO2 dan de verbranding van normale benzine.

Er is al heel veel geschreven over het gebruik van E10 in auto’s en motorfietsen. Ik zal dit dan ook niet  allemaal gaan herhalen, maar proberen om tot de kern te komen; niet alle auto’s en motorfietsen zijn even goed bestand tegen deze brandstof. Ethanol kan gaan reageren met bepaalde soorten metaal, pakkingen en rubber. Hierdoor kan corrosie en lekkage ontstaan; dit wil je niet in het brandstofsysteem. Welke auto’s en motorfietsen geschikt zijn voor E10 kan gecheckt worden op www.e10check.nl.

Bescherm je auto of motorfiets

Om het risico te verminderen dat het materiaal in een brandstofsysteem aangetast wordt, is het belangrijk om de brandstof te behandelen. Wij gebruiken hier de TUNAP 974 directe injectorbescherming voor. Dit product zorgt ervoor dat er na toepassing een beschermlaag in het brandstofsysteem achterblijft, zodat ethanol hier minder snel invloed op kan hebben. Om te zorgen dat de beschermlaag optimaal presteert is het belangrijk om dit product regelmatig (eens per 5.000 km) toe te passen. Er zijn ook bepaalde types auto’s en motorfietsen die helemaal niet geschikt zijn voor E10, ook niet met de toepassing van een toevoeging in de brandstof, bijvoorbeeld auto’s en motorfietsen met papieren/kartonnen afdichting in het brandstofsysteem.

Maar hoe zit het dan met de auto’s en motorfietsen die al geschikt zijn voor E10, zijn hier dan geen problemen mee? We mogen er vanuit gaan dat de fabrikanten deze voertuigen dusdanig hebben aangepast, dat er bij deze brandstofsystemen geen rechtstreekse schade kan ontstaan door E10 te tanken. Er blijft wel 1 probleem over: ethanol is hygroscopisch, oftewel het trekt vocht aan. Water in de brandstof is voor geen enkel voertuig goed.

Omdat het aandeel ethanol per 1 oktober 2019 al groter wordt gemaakt, is het nu belangrijker dan ooit dat de gevolgen van dit hygroscopische effect bij de bron (in de brandstoftank!) worden aangepakt.

Ook dit probleem pakken wij aan met de TUNAP 974 directe injectorbescherming. Dit werkt als volgt: het product wordt toegevoegd aan de brandstoftank. Het maakt vervolgens het vochtaandeel onschadelijk en bindt dit aan de brandstof, zodat het onschadelijk via de verbranding wordt afgevoerd. Het is afdoende om dit product iedere onderhoudsbeurt toe te passen, zodat bij elke onderhoudsbeurt het vochtaandeel geneutraliseerd wordt.

Samengevat: de 974 directe injectorbescherming

Kort samengevat doet de TUNAP 974 directe injectorbescherming het volgende: reiniging van het brandstofsysteem, een beschermlaag achterlaten in het brandstofsysteem, het onschadelijk maken en samenbinden van water met de brandstof en het stabiliseren en conserveren van de brandstof. Wilt u meer weten? Klik hier.

 

Nieuwe banden regels.

Vanaf 1 januari 2018 volstaat in Duitsland voor nieuw geproduceerde en gemonteerd banden niet langer de aanduiding M+S wanneer deze banden in de winter worden gebruikt.

Het sneeuwvlokjessymbool is dan verplicht. 86 procent van de Nederlandse automobilisten is daar echter niet van op de hoogte. Houd daar rekening mee wanneer klanten in het nieuwe jaar om winter- of vierseizoenenbanden vragen.

Vanaf DOT-code 0118, oftewel banden met een productiedatum vanaf de eerste week van 2018, is het symbooltje met de bergtoppen en het sneeuwvlokje (ook wel Alpinesymbool genaamd) voor winter- en vierseizoenenbanden bij de Oosterburen wettelijk verplicht. Voor oudere banden volstaat de markering M+S (modder en sneeuw, mud and snow) wel nog, met een overgangsperiode tot 2024. Bij overtreding van de nieuwe wet kunnen boetes van 60 tot 80 euro worden opgelegd, of hoger wanneer er hinder of gevaar is veroorzaakt. In Duitsland wordt tevens overwogen om het minimum van 4 millimeter profiel in de winter te verplichten, zoals dat nu in Oostenrijk en Tsjechië al in de wet is vastgelegd. Ook hier kunt u uw klanten nadrukkelijk op wijzen. De boetes in Oostenrijk kunnen oplopen tot 5.000 euro.

Advies aan wintersporters

Om het Alpinesymbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden (de snow grip index). M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd en mag door de fabrikant naar eigen inzicht worden gehanteerd. Dit zegt dan ook helemaal niets over de winterse prestaties van de band, laat staan dat deze bij uitstek geschikt zou zijn voor gebruik in winterse omstandigheden. In elk Europees land gelden weer andere regels met betrekking tot winterbanden. Een actueel overzicht van de winterbandenregels per land is te vinden op de interactieve kaart van Europa via www.bovag.nl/winterbanden. Het advies voor Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken is dan ook te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.

Bron: bovag

 

 

_______________________________________________

 

Tunap Kleppenreiniging

bij Bosch Car Service van der Weide

 

Sinds kort maakt het autobedrijf in Sleen gebruik van de kleppenreiniging van Tunap, dit kan u veel besparen. Klik hier om meer te lezen over het reinigen van de in- en uitlaatkleppen.

 

Meer over de kleppenreiniging

_____________________________________________________________________________________________

 

Verwijderen roetfilter per juli 2017 verboden

Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's wordt vanaf 1 juli volgend jaar weer verboden. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hoopt dan nieuwe wetgeving helemaal rond te hebben, schrijft ze dinsdag aan de Kamer.

 
Verwijderen roetfilter per juli 2017 verboden.'
Verwijderen roetfilter per juli 2017 verboden.
 

Het verwijderen van roetfilters is sinds begin vorig jaar niet meer strafbaar. De bepaling werd geschrapt omdat die niet te handhaven was. Het departement van Dijksma vergat echter met nieuwe wetgeving te komen. Dieselauto's zonder roetfilter zijn zeer vervuilend voor het milieu. Ongeveer 5 tot 7 procent van de roetfilters is verwijderd of defect, blijkt uit een steekproef. Dijksma wil dat bij de APK-keuring het roetfilter wordt getest.

_____________________________________________________________________________________________

Laatste nieuws van Roetfilters per 17-01-2018

Officieeel is het nu verboden om per 1-10-2017  emissiesystemen ter verwijderen. Voor de apk geld dat personen autos met een datum eerste toelating van 1-01-2011 een goed roetfilter dienen te bezitten. Voor deze datum zou hij nog steeds verwijderd mogen zijn echter er is dan sprake van een andere auto dan in het kenteken bestand staat. De eigenaren van deze voertuigen zouden een andere registratie moeten aanvragen met gevolg dat deze auto vanaf 2019 een motorrijtuigentoeslag krijgen van 15 procent.

_____________________________________________________________________________________________

APK 2018: Uw roetfilter verwijderen of al verwijderd, wat nu?

Uw roetfilter verwijderen of al verwijderd? Er gaan al een geruime tijd de gekste verhalen de ronde omtrent het verwijderen van roetfilters. Er is nu meer duidelijkheid over (toekomstige) regelgeving.

Naar aanleiding van de vernieuwde APK regels alsmede de diverse interpretaties omtrent het verwijderen van roetfilters, onderstaand kort de feiten op een rij. Digicar heeft haar informatie gebaseerd op basis van Kamerstukken en rechtstreeks contact met onze contactpersoon bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.Lees verder op :


http://vanderweide.boschcarservice.nl/dienst/roetfilter-verwijderen